Artister

Mezzosopranen Maija Skille er utdannet ved SibeliusAkademiet, Musikkonservatoriet i Trondheim og Barratt Due Musikkinstitutt. Hun gjorde sin internasjonale debut som Bradamante i Händels Alcina ved Teatro Municipal de Santiago i Chile i 2010 og har siden sunget ved Komische Oper i Berlin, Den Norske Opera & Ballett, samt flere av distriktsoperaene i Norge. Skille vant Merikanto-sångtävlingen i Finland i 2009 og kom på 3. plass i Lotte Lenya Singing Competition i New York i 2008. I 2017 var hun med på Decca-innspillingen av Bernsteins A quiet Place med Montréal Symfoniorkester under ledelse av Kent Nagano. Skille er kunstnerisk leder for Operaen i Bjørvika Nord, som i 2016 gjorde La Bohéme i ny oversettelse av Skille og med Åsleik Engmark som regissør. Hun komponerer også og hennes verk «Requiescat» har blitt utgitt på CD av Embla, samt utgitt på trykk av Cantando Musikkforlag. Skille er universitetslektor og underviser i sang ved Teaterhøgskolen i Nord-Trøndelag.

 

Sopran Carocaroline-wettergreen-portrettline Wettergreen er født og oppvokst i Bergen. Hun har en bachelorgrad i utøvende klassisk sang ved Norges Musikkhøgskole, hvor hun studerte under Mona Julsrud, Håkan Hagegård og Randi Stene. Hun fullførte våren 2013 sin masterutdannelse ved Operahøgskolen i Oslo, med Toril Carlsen som lærer. Caroline gjorde sin debut ved Den Norske Opera & Ballett i 2011, som Adelaide i «Lulu», en forestilling av Stefan Herheim. Vinteren etter gjorde hun Serpetta i «La finta Giardiniera» av Mozart ved samme hus. Etter endt skolegang debuterte hun ved Operaen i Kristiansund, da som Vespetta i Scarlattis «Kjærlighet og sjalusi», og høsten 2014 så man henne som Nattens Dronning i «Tryllefløyten» ved RingsakerOperaen. Våren 2015 gjorde hun sin konsertdebut som Solveig fra «Peer Gynt» med Berliner Symphoniker i Berlinfilharmonien og senere, samme høst, kunne man se henne som Frasquita i «Carmen» på RingsakerOperaen. 2016 innledes med Papagena i «Tryllefløyten» ved Operaen i Kristiansund og Madame Herz i «Der Schauspieldirektor» med OperaKysten, før hun gjør sin operadebut i Tyskland, ved Komische Oper Berlin, da som La Fee, i Michielettos versjon av Massenets «Cendrillon».

Wettergreen er en ettertraktet konsertsanger, og har gjort prosjekter i regi av Den Norske Opera & Ballett, Festspillene i Bergen, Oslo Operafestival, Midtåsen Kulturfestival, Linderud gård og Edvard Griegs hjem – Troldhaugen.

Wettergreen er også Oslo Operaballs kunstneriske ansvarlig.

Tenor Eivind Kandal kjem frå den vesle bygda Kandal i Sogn og Fjordane. Han avslutta si utdanning ved Operaakademiet i København våren 2017 med Susanna Eken som songpedagog.

I 2012 debuterte han som operasongar i rolla som Nicolo i operaen Querini på øya Røst i Lofoten, og i 2015 fekk han sin debut på Det Kongelige Teater i København som Gastone i La Traviata. Sesongen 17/18 er han solistpraktikant ved Den Norske Opera & Ballett, og vert å sjå mellom anna som Spoletta i Tosca, Andre håndverkersvenn i Wozzeck, og Gastone i La Traviata. Hausten 2017 var han også å sjå som Håkon i jubileumsframsyninga Sildagapet på Opera Nordfjord.

På repertoaret til Eivind står mellom anna roller som Peter Quint i The Turn of the Screw, Male Chorus i The Rape of Lucretia og Ferrando i Cosi fan tutte, i tillegg til ei rekkje kyrkjemusikalske verk.

Han har i fleire år vore artist på mellom anna Oslo Operafestival, Trondheim Kammermusikkfestival, Kirsten Flagstad Festival og Copenhagen Opera Festival. I tillegg har han sjølv vore med på å produsere og framføre ei rekkje framsyningar og konsertar som har turnert rundt i både Aust-, Vest- og Nord-Noreg.

Sopran Gunda-Marie Bruce har sin utdannelse fra Operahögskolan i Stockholm, Barratt Due musikkinstitutt og Norges Musikkhøgskole. Gunda-Marie har mottatt en rekke stipender og utmerkelser for sin stemmeprakt. Hun har blant annet mottatt det prestisjetunge Anders Walls sangstipend i Stockholm og ble utnevnt til stipendiat ved Drottningholm Slottsteater etter sin rolletolkning av Arminda i Mozarts opera La finta giardiniera.

Hun har bred erfaring som solist både i inn- og utland og har sunget på store scener som Den Kungliga Opera i Stockholm, Drottningholm Slottsteater, Vadstena slott, Bergen Nasjonale Opera, Den Norske Opera og Ringsakeroperaen. Gunda-Marie er en ettertraktet konsertsanger og brukes ofte som solist med kor, korps og orkestre, samt innen eventbransjen. Hun er også en flittig brukt sopransolist ved fremførelser av kirkemusikalske verk.

Høsten 2016 høstet hun flotte kritikker for sin tolkning av rollen som Fru Ford i De lystige koner i Windsor ved Ringsakeroperaen. Ifjor høst medvirket hun også på cd innspilling med musikk av komponisten Trygve Madsen. I sommer har Gunda-Marie vært på turné med Opera di Setra i rollen som Adina i oppsetningen av Donizettis opera Elskovsdrikken. Denne høsten  er hun tilbake på Ringsakeroperaen i rollen som Belinda i Dido og Aeneas av Purcell.

Sesongen 2018 venter blant annet rollen som Grethe i Humperdincks opera Hans og Grethe på Opera di Setra , rollen som Musetta i La Boheme ved Opera Nordfjordeid, innspilling av cd og diverse solistoppgaver.

Mariann Fjeld-Solberg studerte ved Operahögskolan i Stockholm og gjorde sin første rolle som 23-åring på Stockholms Kungliga Opera. I 2004 vant hun det prestisjetunge Jenny Lind-stipendet, som førte til en omfattende konsertturné i USA og Canada. Hun gikk da videre til å vinne både Malmö Vocal Competition og den Norske finalen av Dronning Sonjas Musikkonkurranse. I 2008 vant hun Rikskonsertenes INTRO klassisk og mottok dermed et to års konsertengasjement.

Fjeld-Solberg har sunget mye ved Den Norske Opera & Ballett, i roller som Mimì (La Bohème), Pamina (Tryllefløyten) og Susanna (Figaros Bryllup), også fremført på Norrlandsoperan, Umeå i Sverige samt i 2011 med Peter Mattei i hans triumferende oppsetning ved Mattei Festivalen i Luleå. Hun har også opptrådt ved Bergen Nasjonale Opera, Folkoperan Stockholm, Malmö Opera, Savonlinna Operafestival i Finland og på Ringsakeroperaen, i roller som Micaëla (Carmen) og Marguerite (Faust) med fler. Hun gjorde nylig rollen Cio-Cio-san i Malmö operas kammerversjon av Madama Butterfly.

Fjeld-Solberg opptrer ofte i konsert og har vært solist med orkestre som Nordnorsk Symfoniorkester, Düsseldorfer Symfoniker, St Petersburg Academic Symphony Orchestra, Oslo Filharmoniske Orkester, Bergen Filharmoniske Orkester og mange fler, med dirigenter som Louis Langrée, Fabio Biondi, Rinaldo Alessandrini and Jun Märkl.

 

 Johanne Højlund er mezzosopran, uddannet fra DKDM, Ope­raAkademiet og privat hos Neil Semer i New York. Hun arbejder på Den Norske Opera og Ballett, hvor hun denne sæson bl.a. medvirker som solist  i Tryllefløjten, Lucia di Lammermoor og La Traviata. Hun har sunget med i Askepot og Intet på Den Jyske Opera, hvor hun vender tilbage som solist i sæson 18/19 i både Weinbergers ‘Die Passagierin’ og Bizets ‘Carmen’. Johanne har sunget altpartierne i Händels Messias, Bach’s Juleoratorium og Johannespassion, Dvoraks Stabat Mater, Mozarts Requiem, Duruflés requiem m.fl. Johanne Højlund er modtager af bl.a. Betty Be­vals legat, Hertha Duus’s Mindelegat, Helle og Arenth Jakob­sens legat og Ediths Allers Mindelegat.
 Elisabeth Teige har etablert seg som en av de mest etterspurte unge dramatiske sopraner i Skandinavia. Hun er kjent for sin varme klang, intuitive musikalitet og sterke sceniske nærvær. Elisabeth er ettertraktet i Wagner-faget og har blant annet gestaltet Senta i Den Flyvende Hollender i syv forskjellige produksjoner rundt om i Europa, deriblant ved Oper Frankfurt og Deutsche Oper Berlin. I februar starter hun prøvene på sin åttende produksjon, denne gang ved Bergen Nasjonale Opera. Hun hadde sin debut ved Nationaltheater Mannheim i desember som Leonore i Fidelio, en rolle hun skal gjøre igjen ved Semperoper Dresden i mai. Andre roller som bør nevnes er Cio-Cio San i Madama Butterfly (Puccini), Helmwige i Valkyrien (Wagner) og Elsa i Lohengrin (Wagner). Fremtidige engasjement inkluderer ledende roller ved Den Norske Opera & Ballett, Semperoper Dresden, Nationaltheater Mannheim, Oper Frankfurt og Deutsche Oper Berlin. 

Gjøril Songvoll er født og oppvokst i Oslo. Hun studerte sang ved Høgskolen i Agder, musikkteater ved Musikkonservatoriet i Trondheim og tok sin eksamen ved Statens Operahøgskole i 2003.

Av roller Songvoll har sunget er de største: Dido i Dido & Aeneas av Henry Purcell. Rodelinda i Rodelinda av Georg Friedrich Händel. Amelia i Maskeballet av Giuseppe Verdi. Grevinnen i Figaros bryllup av Wolfgang Amadeus Mozart.
Songvoll sang også Annina i La traviata av Giuseppe Verdi i Agder Teater med Marc Soustrot som dirigent og Sir Jonathan Miller som regissør og Frasquita i Carmen av Georges Bizet med Operaen på turne til Lillehammer. Her var det Per Boye Hansen som var dirigent og Ronald Rørvik som var regissør. For tiden synger hun stadig Heksa fra Hokksund og Gal Professor i en barneforestilling kalt Askeladden og de gode operahjelperne. Her har Einar Bjørge hatt regien. Forestillingen er nå spilt for over 2000 barn.

I tillegg til utstrakt frilansvirksomhet som sanger er Songvoll leder i Opera til folket som arrangerer Oslo Operafestival. Festivalen samarbeider med stadig flere aktører innen kulturlivet i Oslo. Opera til folket arrangerer også Lørdagsopera hver lørdag og Operapub på Cafe Amsterdam i tillegg til at de skaffer snagere til konserter i BAKgården i Sandvika og andre steder rundt om på Østlandet.

Songvoll ble ansatt som kulturkonsulent ved Universitetet i Oslo i 2010 og jobber fremdeles der.  Hun mottok Oslo Bys Kunstnerpris for 2008. Nå er hun bosatt på Lindeberg i Sørum kommune.

 

 Jeanette E. Goldstein (mezzosopran) har sin utdanning fra Norges Musikkhøgskole og Operahøgskolan i Stockholm. Hun var ansatt ved Wermland Opera i Karlstad i 2011 hvor de satte opp hele Ringen av R. Wagner. Her gjorde hun rollene som Rossweisse og Flosshilde. Høsten 2013 debuterte Jeanette som Carmen i Bizets opera med samme navn i Kilden Konserthus, Kristiansand. Dette var i regi av Opera Sør hvor hun har vært med ved flere anledninger, blant annet i oppsetningen av Tryllefløyten i 2012 og en stor Operagalla til minne om Kirsten Flagstad i 2014.

Sommeren 2017 gjorde Jeanette rollen som Siegrune i Den ny operas oppsetning av operaen Valkyrien av Wagner i Esbjerg, Danmark og høsten 2017 spilte hun rollen Tora i den nyskrevne operaen Sildagapet i regi av Opera Nordfjord.

Jeanette har også vær solist i en rekke messer og oratorier, blant annet Handels Messias, Matteuspasjonen, Johannespasjonen og Juleoratoriet av Bach og Mozarts requiem.

I tillegg til å være solist er Jeanette en ettertraktet ensemblesanger, og har gjort flere produksjoner og prosjekter sammen med blant annet Det Norske Solistkor, Operakoret ved Den norske opera og ballett, Vokal Nord og Trondheim Vokalensemble.